

E-TWINNING PROJESİYLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ
EXAMPLES OF GOOD PRACTICES IN PRESCHOOL EDUCATION WITH THE E-TWINNING PROJECT
The e-Twinning project, which brings together teachers and students from different countries in Europe, aims to share and disseminate good practice examples in preschool education. This project, in which educators from Italy, Greece, Spain, Romania, Poland and Turkey participate, includes innovative and interdisciplinary activities that contribute to the development of preschool children.
Preschool education is the foundation of our lives. During this period, students make very rapid progress. Within the scope of the project, Turkey is represented by kindergarten teacher Sinem Bayar from Zübeyde Hanım Primary School and Bilgin Detectives Class. The project addresses important topics such as sustainability, love of nature, educational technologies and 21st century skills, and carries out activities that support children's different intelligence areas.
The main purpose of the e-Twinning project is to bring together the good practices of different countries in preschool education and to create an interactive learning environment between teachers and students. It contributes to children's development of 21st century skills such as critical thinking, problem solving, collaboration and digital literacy. Thanks to this project, students:
Develop environmental awareness by gaining sustainability and love of nature at an early age,
Acquire digital skills by using educational technologies effectively,
Learn artistic and scientific thinking by discovering creativity and innovation aspects,
Develop global citizenship awareness by getting to know different cultures through international cooperation.
Teachers have the opportunity to develop their education methods by sharing knowledge and experience with colleagues from different countries. In this way, innovative approaches and good practice examples regarding preschool education are conveyed to a wide audience.
As a result of the project, it is aimed for children to grow up as individuals who are questioning, creative, sensitive to nature and at peace with technology. In addition, it is aimed to spread sustainable and effective methods in education by sharing the activities and materials developed within the scope of the project with other teachers.
This project, in which Sinem Bayar and Bilgin Detectives Class from Zübeyde Hanım Primary School actively participate, continues to open new horizons in preschool education. The project aims to shape the future of education by contributing to the professional development of teachers as well as students.
The spread of such projects will greatly contribute to the multifaceted development of children by increasing the quality of education.
We would like to thank all stakeholders who contributed to the project work.
E-TWINNING PROJESİYLE OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Avrupa’nın farklı ülkelerinden öğretmen ve öğrencilerin bir araya geldiği e-Twinning projesi, okul öncesi eğitimde iyi uygulama örneklerini paylaşmayı ve yaygınlaştırmayı hedefliyor. İtalya, Yunanistan, İspanya, Romanya, Polonya ve Türkiye’den eğitimcilerin katıldığı bu proje, okul öncesi çocuklarının gelişimine katkı sağlayan yenilikçi ve disiplinler arası etkinlikler içeriyor.
Okul öncesi eğitimi hayatımızın temelini oluşturur. Bu dönemde öğrenciler çok hızlı bir ilerleme kaydederler. Proje kapsamında Türkiye’yi Zübeyde Hanım İlkokulu’ndan anasınıfı öğretmeni Sinem Bayar ve Bilgin Dedektifler Sınıfı temsil ediyor. Projede sürdürülebilirlik, doğa sevgisi, eğitim teknolojileri ve 21. yüzyıl becerileri gibi önemli konular ele alınarak, çocukların farklı zekâ alanlarını destekleyen etkinlikler gerçekleştiriliyor.
E-Twinning projesinin temel amacı, okul öncesi eğitimde farklı ülkelerin iyi uygulamalarını bir araya getirerek, öğretmenler ve öğrenciler arasında etkileşimli bir öğrenme ortamı oluşturmaktır. Çocukların eleştirel düşünme, problem çözme, iş birliği ve dijital okuryazarlık gibi 21. yüzyıl becerilerini geliştirmelerine katkı sağlamaktadır. Bu proje sayesinde öğrenciler:
Sürdürülebilirlik ve doğa sevgisini erken yaşta kazanarak çevre bilinci geliştirir,
Eğitim teknolojilerini etkin kullanarak dijital beceriler edinir,
Yaratıcılık ve inovasyon yönlerini keşfederek sanatsal ve bilimsel düşünmeyi öğrenir,
Uluslararası iş birliği sayesinde farklı kültürleri tanıyarak küresel vatandaşlık bilinci geliştirir.
Öğretmenler ise farklı ülkelerden meslektaşlarıyla bilgi ve deneyim paylaşarak eğitim yöntemlerini geliştirme fırsatı yakalıyor. Bu sayede okul öncesi eğitime dair yenilikçi yaklaşımlar ve iyi uygulama örnekleri geniş bir kitleye ulaştırılıyor.
Proje sonucunda çocukların, sorgulayan, yaratıcı, doğaya duyarlı ve teknolojiyle barışık bireyler olarak yetişmesi hedefleniyor. Ayrıca, proje kapsamında geliştirilen etkinliklerin ve materyallerin diğer öğretmenlerle paylaşılmasıyla, eğitimde sürdürülebilir ve etkili yöntemlerin yaygınlaştırılması amaçlanıyor.
Zübeyde Hanım İlkokulu’ndan Sinem Bayar ve Bilgin Dedektifler Sınıfı’nın da aktif olarak yer aldığı bu proje, okul öncesi eğitimde yeni ufuklar açmaya devam ediyor. Proje, öğrenciler kadar öğretmenlerin de mesleki gelişimine katkı sağlayarak, geleceğin eğitim anlayışına yön vermeyi hedefliyor.
Bu tür projelerin yaygınlaşması, eğitimde kaliteyi artırarak çocukların çok yönlü gelişimine büyük katkı sağlayacaktır.
Proje çalışmasında emeği geçen tüm paydaşlarımıza teşekkür ederiz.